Bluesky butterfly logo LinkedIn logo ;

Jakob Schnetz

PhD Candidate

ACADEMIC CAREER

Since 06/2023 PhD candidate, funded by a KWI doctoral scholarship. Doctoral project: “Beharrliche Apparate. Zum Verhältnis von digitalfotografischer Technologie und Hautfarbe ” (Working Title)

10/2019 – 09/2022 M.A. History and Theory of Photography, Folkwang University of Arts, Essen (graduated with distinction)

Since 2015 – freelance photographer for media outlets and newspapers such as e.g. Die Zeit, ZEITmagazin, Süddeutsche Zeitung Magazin, taz, Brand Eins, Der Spiegel, Frankfurter Allgemeine Zeitung, fluter, Dummy Magazin.

10/2012 – 06/2018 B.A. Photojournalism and Documentary Photography, University of Applied Arts and Sciences Hanover, Germany. Exchange Semester an Tomsk State University (graduated with distinction)


Research Interests

  • Media and Image Theory
  • Theory and History of Photography
  • Digital Pictoriality
  • STS, Philosophy of Technology
  •  Critique of Racism

Publications (Selection)

  • 2024 [with Rebecca Racine Ramershoven]: Vermessung des Angemessenen? Ein kritischer Experimentbericht zur fotografischen Repräsentation von Hautfarbe“, in: Steffen Siegel, Mira Naß (Ed.): Vermessene Bilder. Von der Fotogrammetrie zur Bildforensik. Fotogeschichte 44 (2024), Heft 172, p. 30-37.

  • „Kacheln, Mosaike, Raster. Kalkulierte Natürlichkeit in der digitalen Farbfotografie“, in: Rundbrief Fotografie 29/1, N.F. 113 2022, S. 7–20.

  • „Beharrliche Apparate. Eine rassismuskritische Untersuchung weißer Normen in fotografischer Technologie und ihrer algorithmischen Nutzung“, in: Simon Dickel und Rebecca Racine Ramershoven (Hg.): Alle Uns. Differenz, Identität, Repräsentation , Münster: Edition Assemblage 2022, S. 60–89.

  • „Solidarität als visuelle Geste? Eine ambivalente Erinnerung an den #blackouttuesday auf Instagram“, in: Kritik, Journal Folkwang Universität der Künste, 2021, Online.

Memberships

    Gesellschaft für Medienwissenschaft