The German tradition of sociology of culture is internationally recognised; following from the British model of cultural studies, the cultural sciences have long ventured analyses of society and power. Yet when attempts are made to bring together disciplinary formations in the social and cultural sciences, already differentiated in themselves, cooperation often remains limited to worn routines: sociologists citing from literary works to illustrate social contexts; literary scholars applying social theories to lend relevance to their interpretations of novels. On both sides, this means “using” elements of the other research field in ways that are not always well thought out – as a theory lecture or rhetorical strategy; as a reference to concepts and individual works whose aptness and claims to exemplary validity are not always verified.
At KWI, we take on concrete topics that – ideally – generate a less asymmetrical form of cooperation between researchers in the humanities and social sciences. We have explored social productivity and the aesthetic affordances of social figures, along with the cultural labour carried out by lists; we have analysed microtopoi and institutional novels, and shed reciprocal light on practices of ending and the poetry of reform. Two newer collaborative projects at and close to KWI will facilitate deep investigation into what a cultural and technological history of cooling and a sociology of sweating can learn from each other in terms of methodology.
With an eye to joint research in particular, we can determine more precisely which theoretical approaches from the humanities and social sciences are mutually exclusive and which are complementary – and how methods can be integrated rather than merely tacked on to one another. Might it even be possible to build a common terminology and to write in collaboration beyond the boundaries of different subjects and disciplinary complexes? When based in praxis and theory, the explication of disciplinary routines of reading and writing, collecting, observing, describing, interpreting, and arguing can give rise to foundations for convincing cooperations between cultural and social sciences.
Latest News
Erzählen mit Pflanzen: Book Talk mit Christina Becher und Solvejg Nitzke
Das “Erzählen mit Pflanzen” war Thema des Book Talks mit Christina Becher (Goethe Universität Frankfurt) und Solvejg Nitzke (Ruhr Universität Bochum) am 26.6. 2025. Die Literaturwissenschaftlerinnen waren auf Einladung von Laura M. Reiling zu Gast im KWI, um ihre kürzlich erschienenen Bücher vorzustellen und zu diskutieren. In kurzen Vorträgen gaben sie Einblicke in Aufbau und […]
Theresa Heyd und Heide Volkening über den Konsum von Cringe
Am 6. Mai 2025 boten die Linguistin Theresa Heyd (Universität Heidelberg) und die Literaturwissenschaftlerin Heide Volkening (Universität Greifswald) im Rahmen des KWI-Jahresthemas „Guilty Pleasures“ Einblicke in ihr Forschungsprojekt „Cringe. Ästhetik und diskursive Praxis der Schamlust“. Unter dem Titel „Cringe konsumieren. Weiblicher Exzess und Geschmacksgemeinschaften“ gingen sie dem zwischen Lust und Scham oszillierenden Affekt namens Cringe […]
CfP: Materiality Matters. Figurations of Comic Bodies and Things
The annual conference of the network Comic Literacies – Kulturtechniken des Komischen (Cultural Techniques of Comedy) will be held on November 13-15, 2025, at the Institute for Advanced Study in the Humanities (KWI) Essen (Germany). On Thursday, November 13, 2025, Oliver Double (University of Kent) will speak at a keynote. Participants will also attend an artistic performance […]
Workshop „Das war’s. Praktiken und Ästhetiken des Aufhörens“
Inwiefern das Aufhören gleichermaßen ein praktisches wie formales Problem ist, diskutierten bei dem Workshop „Das war’s. Praktiken und Ästhetiken des Aufhörens“ am 6. und 7. März 2025 am KWI Wissenschaftler:innen unterschiedlicher Fächer. Organisiert von Laura M. Reiling in Zusammenarbeit mit den Kollegen Niklas Barth (ehemaliger KWI-Fellow), Wolfgang Hottner und Manuel Förderer, wurden an den zwei Workshop-Tagen […]
Rückblick: Guilty Pleasures im Wintersemester
Mit zahlreichen Gästen, an unterschiedlichen Orten und aus verschiedenen fachlichen Perspektiven haben Wissenschaftler:innen des KWI im Rahmen des Jahresthemas das Phänomen der Guilty Pleasures diskutiert und analysiert. Das hohe Verletzungspotential ästhetischer Urteile und Guilty Pleasure als eine „Form ästhetischen Schuldbewusstseins“ waren Thema im Gespräch mit Autor und Literaturwissenschaftler Johannes Franzen, der sein neues Buch „Wut […]
Blogreihe zu “Letzten Sätzen”
Im Januar startet auf dem KWI-Blog eine neue Reihe zum Thema “Letzte Sätze”. In Vorbereitung auf den interdisziplinären Workshop Das war’s. Praktiken und Ästhetiken des Aufhörens, der im März am KWI stattfindet, diskutiert die Blogreihe anhand von Fallbeispielen der Literatur-, Film-, Musik und Theoriegeschichte, was letzte Sätze leisten und wie sie sich lesen lassen. Die […]