Debates on visual culture are so common these days that it is high time to take this field seriously. If we receive our information through images, we need to learn how to “read” them. Education – at any level – should not be exclusively based on text. Visual literacy provides answers to the following questions, among others: How do images act and function? How do images make arguments and reflect? Closely related, what are the rhetorical strategies employed by those who commission and publish images?
As virtual space has enhanced and altered public space, visual spheres of action have also expanded. When religious terms such as faith and scepticism play a role in the digital use of images, it is important to keep in mind that true or false is not the only reception attitude towards images. Instead, the material and medial conditions enabling pictorial meaning need to be defined alongside the ways in which these conditions can be analysed.
Visual history and theory is a genuinely interdisciplinary science, still too weakly institutionalised in Germany. As art, the image is long since part of art history, as a medium in media studies, as a document in history, and as a social phenomenon in sociology. Yet these discourses operate independently rather than effectively working together on shared questions, methods, and concepts.
This is where image studies with a focus on visual literacy come in, working across disciplines. As an interdisciplinary, interuniversity institution, KWI is ideally positioned to organise and actively shape this discourse.
Contact: Anja Schürmann
All related events can be found here, and the blog series “Do You Have to Be Able to Read? Visual Literacy as a Space for Reflection” can be found here.
Latest News
CfP: What Will Photography Be?
The 3rd Essen Symposium for Photography will be hosted by the Essen Center for Photography and will take place from February 4th to 6th, 2026. Raising the question “What Will Photography Be?”, the Symposium for Photography aims at newly addressing interest in the medium’s prospective forms and uses. We invite speculations that critically engage with […]
Rettet die Jugend!
Was kann Jugend heute sein angesichts eines “Meers der Polykrisen”? Diese Frage stellten sich die KWI-Forscherinnen Laura M. Reiling und Anja Schürmann bei der Betrachtung aktueller Phänomene in ihren je eigenen Forschungsfeldern, der Gegenwartsliteratur sowie der zeitgenössischen Fotografie. Um heutigen Darstellungen von Jugend in Fotografie, Literatur und Popkultur auf den Grund zu gehen, empfingen sie […]
It’s a shame: Podium zu Scham und Sichtbarkeit
Scham ist ein zusammengesetzter Affekt, einer Sache schämt man sich vor anderen. Wie diese Zusammensetzung aussieht, diskutierten auf dem Podium “It’s a shame. Sichtbarkeit und ihre Grenzen” am 15.1.2025 Linda Hentschel (Kunsthochschule Mainz), Susanne Keichel (HGB Leipzig) und Lea Schneider (FU Berlin). Organisiert von Mona Leinung und Anja Schürmann in Zusammenarbeit mit der Folkwang Universität […]
Podiumsdiskussion im Rahmen der Tagung AN, IN, MIT
Zum Abschluss der Tagung „AN, IN, MIT. Möglichkeiten fotografischer Kritik“ fand im Gartensaal des KWIs eine Podiumsdiskussion zu “Grenzbereichen journalistischer, aktivistischer und künstlerischer Fotokritik” statt. Fotograf David Klammer, u.a. bekannt für seine preisgekrönte Fotoreportage „Ende Gelände“, stellte seine Arbeit vor, in der er aktivistische Aktionen im Rheinischen Braunkohlerevier dokumentiert. Die Dokumentation bildete zugleich den Ausgangspunkt […]
Deutscher Fotobuchpreis 24|25
Auch in diesem Jahr wurde in Regensburg der Deutsche Fotobuchpreis verliehen, der in zwölf Kategorien das besondere Medium des Fotobuchs würdigt. Der Deutsche Fotobuchpreis ist eine der renommiertesten Auszeichnungen im Bereich der fotografischen Bilder und wird seit mehr als 25 Jahren vergeben. Wie im Vorjahr war die Kunsthistorikerin Anja Schürmann, die am KWI zum künstlerischen […]
Neu erschienen: “Die Fotografie und ihre Institutionen. Von der Lehrsammlung zum Bundesinstitut“
Vor zwei Jahren fand am KWI die Tagung „Die Fotografie und ihre Institutionen“ statt, die sich vor dem Hintergrund der Debatte um die Gründung eines bundesdeutschen Fotoinstituts den historischen, politischen, soziologischen, ästhetischen und fotohistorischen Diskursen zur Institutionalisierung der Fotografie in Deutschland widmete. Jetzt ist, herausgegeben von Anja Schürmann und Kathrin Yacavone, die daraus resultierende Anthologie […]