Fans. Eine neue Größe im Kunstbetrieb. Virtueller Vortrag von Wolfgang Ullrich in der Reihe „Carte Blanche III“

Seit einigen Jahren werden - forciert vor allem durch die Sozialen Netzwerke und das Prinzip ‚Follower‘ - auch in der Bildenden Kunst Fans zu einer wichtigen Größe.

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Workshop: Kooperation, Kollaboration, Ko-Kreation. Geteilte Autorschaften und pluralisierte Werke aus interdisziplinärer Perspektive

Kooperation und Arbeitsteilung: Das sind in Howard S. Beckers Standardwerk Art WorldsHauptcharakteristika der Kunstwelt. Ohne “support personnel”, ohne Agent*innen und Lektor*innen, ohne Assistierende verschiedenster Art, aber auch ohne Rezipierende sind kulturelle Produkte nicht möglich, so die Kunstsoziologie. Dieses Zusammenspiel kann man begrifflich unterschiedlich fassen: Kooperation, Ko-Kreation und Kollaboration sind nur drei Termini, die ergänzt werden können, etwa durch Kollektivhandeln oder Partizipation.

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„AUFPRALL“. Lesung und Gespräch mit Heinz Bude, Bettina Munk und Karin Wieland

„Hier ist nichts frei erfunden. Die Geschehnisse nicht, der Ort nicht. Nur die Figuren, die auftreten, sind Mischfiguren, in denen wie im Traum die Züge verschiedener Gefährtinnen und Gefährten zusammengezogen sind. Die Fiktion ist wahr, und die Fakten stimmen.“

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The KWI welcomes a new cohort of international guests. Seven new fellows will pursue their research projects this summer

KWI International Fellows Emily Doucet, Péter Kristóf Makai, Elisha Masemann, Tinashe Mushakavanhu and Bécquer Seguín as well as Thyssen@KWI Fellow Chiara Salari and Research Fellow Il-Tschung Lim are beginning their work at the Institute for Advanced Study in the Humanities (KWI) this month. They are taking over from physicist Carla Rodrigues Almeida and historian Ryan Nutting, who were with us during the past six months.

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Hanging out at the Riviera. Drug Consumption in Zurich, c. 1965-1975. Narcotic City Lecture by Peter-Paul Bänziger

As in many other cities, the first "open drug scene" emerged in Zurich in the second half of the 1960s. People met at the so-called Riviera on the banks of the Limmat, smoked hashish brought back from Afghanistan and Morocco, philosophised and made music.

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„Dismantling a World Culture Museum?“ Dealing with the Collection „Archaeology, World Art, Applied Arts“ at the Museum Folkwang, Essen

Many museums are now struggling with how to think about their previous interpretations of colonial era collections and collecting practices. This talk by Nadine Engel, Curator of Nineteenth and Twentieth Century collections at the Museum Folkwang in Essen, will focus on her preliminary efforts to decolonize this museum. She is moderated by KWI International Fellow Ryan Nutting, who also works on questions of historic museum education and exhibition methodologies.

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Science Communication as the Social Conversation Around Science – Virtual lecture by Massimiano Bucchi in the “Carte Blanche II” series

This lecture reviews recent trends in science communication research and theoretical discussion, proposing an inclusive definition of science communication as the social conversation around science. It then discusses the potential and implications of such proposed definition.

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KWI Schreibwochenende für Promovierende. Mit Inputs rund um das Thema „(Journal)Artikel“

Intensive Arbeit am Text von Qualifikationsschriften ist in den Geistes- und Sozialwissenschaften unverzichtbar. Insbesondere unter den Bedingungen der Pandemie und ihren vielen sozialen Belastungen wird auch für Promovierende diese Form der Arbeit erschwert. Gerade Doktorand*innen, die nicht in strukturierten Programmen promovieren, vermissen Austausch und sind verstärkt von den Folgen von Vereinzelung und Selbstisolation betroffen. Um diesen Herausforderungen zu begegnen und junge Forscher*innen in ihrer Arbeit zu unterstützen, veranstaltet das KWI ein Schreibwochenende mit einem möglichst maßgeschneiderten Angebot für Promovierende in den Geistes-, Kultur- und qualitativen Sozialwissenschaften.

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Public Spaces under Cover – People in the Library. Virtual lecture by Ulrich Johannes Schneider in the “Carte Blanche II” series

Modern libraries came into existence in 1851 when architect Henri Labrouste finished the Bibliothèque St. Geneviève in Paris. The two-story structure was the first library building with a central heating system and gaslight. Its reading room was open until 10 pm and seated 400 students. The reading room of the British Museum opened in 1857 and accommodated its regulars – among them Karl Marx – with an elaborate ventilation system. In 1858, Boston followed with its new public library.

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Fiction’s Functions: Three Data-Driven Hypotheses – Online Lecture by Andrew Piper

The past few months have left no doubt that literary and cultural studies have long since gone digital. However, the use of digital tools does not mean that it has actually already become digital. Wide areas of these subjects continue to work with reading and analysis procedures in which they use computers as tools, but only to a limited extent make their possibilities and modes of operation the starting point of their methodology and thinking. Nevertheless, digital humanities scholarship and work with digital methods continues to advance, even if there is only limited exchange between the fields with their various…

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Skizze und Spektakel. Picasso, Matisse und die Moderne Bildtechnologie – Virtueller Vortrag von Carolin Meister in der Reihe „Carte Blanche II“

Warum nennt ein Maler wie Matisse seine Zeichnungen mit einem Mal das Kino seiner Empfindsamkeit? Und warum meint Picasso mit Blick auf seine Malerei, dass die Bewegung von Gedanken ihn mehr interessiere, als der Gedanke selbst?

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